
2024FogyasztóiTrendek

Az állandóan változó környezetben a fogyasztói trendek megértése elengedhetetlen az élen maradásra törekvő vállalkozások számára. Elemzésünk a fogyasztói magatartás dinamikus világába nyújt bemutatást, feltárva a piacot formáló 5 legfontosabb trendet.
Az elmúlt évek tele voltak gazdasági bizonytalansággal, politikai nyugtalansággal és éghajlati katasztrófákkal. Mindez mentálisan is megviselte a fogyasztókat, ami arra késztette őket, hogy kellemes pillanatokat keressenek a mindennapokban. Olyan dolgokra vágynak tehát, amelyek pozitív érzést keltenek, elvonják a figyelmüket a mindennapi gondjaikról, megjutalmazzák őket az apró sikerekért és átmeneti menekülésként szolgálnak az akadályok elől.
Ezek a menekülési pontok olyan pillanatok, amelyek örömet és pozitivitást hoznak: szolgálhatnak akár meglepetésként vagy játékos interakcióként. A „mini-menekülések” segítenek ellazulni és feltöltődni, még ha csak egy pillanatra is. A fogyasztók ez az érzést várják el kedvenc márkáiktól is, ami nyomást gyakorol a vállalatokra: többé már nem elég csupán meggyőző érveket támasztani a fontolóra vétel erősítése érdekében, de élményekkel kell támogatni a vásárlók elvárásait, ráadásul valós időben kell visszahatniuk a fogyasztói igényekre.
A márkák számára kiaknázható lehetőséget jelentenek a különböző ünnepnapok. Az ünneplés jó lehetőséget biztosít a fogyasztók számára, hogy a pillanatnyi örömök iránti vágyaikat kielégítsék. Emiatt az ünnepek már nem csupán a közösség köré épülnek, hanem a személyes jólét forrásai is. A márkák segíthetnek felismerni azokat a pillanatokat, amelyeket érdemes megünnepelni, megmutatva a fogyasztóknak, hogy életükben mennyi dolog érdemel tapsot.
Néhány ide kapcsolódó adat, érdekesség:
- a fogyasztók 74% gondolja úgy, hogy az a legfontosabb, hogy jól érezze magát az életben
- 67%-uk fontosnak tartja, hogy minden adandó alkalommal új tapasztalatokat próbáljon ki
- A világ bizonytalansága miatt 89%-uk olyan pillanatokat keres, amelyek kis örömet okoznak nekik
- 48%-uk jólétét a világ állapota negatívan befolyásolja
A generatív AI gyors terjedését jól példázza a ChatGPT, amely mindössze két hónap alatt 100 millió felhasználót szerzett. A nagy nyelvi modelleket kihasználó platformok hozzáférhetősége hozzájárul ehhez a széleskörű elterjedtséghez, lehetővé téve a fogyasztók számára, hogy változatos tartalmakat hozzanak létre minimális technikai szakértelemmel.
Az AI technológia a fogyasztók mindennapi társává vált: befolyásolja döntéseiket, és megváltoztatja a márkaelköteleződéssel kapcsolatos elvárásaikat. Mindez arra ösztönzi a márkákat, hogy alkalmazzák az AI-technológiát a személyreszabottság és a gazdagabb ügyfélélmény érdekében.
De felmerül a kérdés: nincs-e hátránya a mesterséges intelligenciának?
A modern társadalomban egyre elterjedtebb az a félelem, hogy az AI felváltja az emberi munkavégzést. A fogyasztók ezt a problémát proaktívan kezelik, ideértve az átképzést és a továbbképzést, így felkészülve a változó munkaerőpiaci igényekre, biztosítva, hogy a mesterséges intelligencia előnyeit anélkül aknázzák ki, hogy ez jelentősen megváltoztatná a szerepüket a munkavállalásuk során.
A fogyasztók ugyanakkor szívesen használják ezeket az eszközöket a magánéletükben: a kreatív írástól az utazástervezésig terjedő feladatokhoz, és elvárják a márkáktól, hogy lépést tartsanak a generatív mesterséges intelligencia fejlődő képességeivel, és technológiával gazdagítsák a márkával kapcsolatos tapasztalataikat.
A generatív AI használata a virtuális asszisztensekben és chatbotokban is egyre kifinomultabb. Egyre több olyan fogyasztó van, aki kényelmesen kommunikál a mesterséges intelligencia által vezérelt chatbotokkal, amelyek képesek megérteni a természetes nyelvet, részletes és személyre szabott válaszokat adnak, és még bonyolultabb beszélgetéseket is folytathatnak.
A számok nyelvén:
- a fogyasztók 77%-a fontosnak tartja az élethosszig tartó tanulást
- A válaszadók 74%-a nyitott egy mesterséges intelligenciával kapcsolatos képzésre, munkájuk támogatására
- 60%-uk igyekszik lépést tartani a technológiával
- 2023-ban 72%-uk használt mesterséges intelligencia technológiát mindennapi életének javítása érdekében
A streaming platformok kétségtelenül a digitális reklámozás legnagyobb potenciálját rejtik magukban. A digitálisan elkötelezett magyar internetezők körében a streaming a 6. legfontosabb médiafogyasztási osztály. Az internetfelhasználók fele, mintegy 2,6 millió ember fér hozzá a streaming szolgáltatásokhoz. A fogyasztók száma az új platformok megjelenésének köszönhetően folyamatosan növekvő tendenciát mutat.
A legnépszerűbb platform a Netflix, ezt követi az (HBO) Max. A 3. helyen a Disney+ áll, melynek nézőtábora a magyarországi indulás óta folyamatosan növekszik. A streaming platformok legnagyobb USP-je továbbra is a hirdetésmentesség és az igény szerinti tartalomválasztás.
A TV-előfizetések mellett megjelent a „streaming és digitális költségek” kifejezés is, mivel a fogyasztók havi digitális kiadásai az elmúlt 1,5 évben növekedtek.
A fogyasztók egyedi élményt és személyre szabott ajánlásokat szeretnének kapni. A Netflix Deep Learning módszere pontosan erre épül. A relevancia az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a hirdetők szembesülnek, mivel a fogyasztók nem akarják, hogy tömegként kezeljék őket. Ezeket egyéni szinten kell kezelni. Minél inkább úgy érzi a fogyasztó, hogy egy hirdetés szól hozzá, annál kevésbé valószínű, hogy negatívan éli meg. Ezt a streaming-szolgáltatók által kínált hirdetési megoldások nagymértékben tudják támogatni, a helyi gyártású produkciók és a kulturálisan releváns tartalmak pedig kapcsolódási pontot tudnak jelenteni a nézőnek. Ez a megjelenési forma elősegíti a mélyebb elköteleződést, élvezetesebbé és hatásosabbá téve azt.
A magyar fogyasztóknak:
- átlagosan ~5.5K Ft a havi streaming számla
- a 64%-a rugalmasság miatt választja a streaminget
- a 61%-a fontosnak tartja a reklámmentességet
Az e-kereskedelem vitathatatlan kényelmet kínál, lehetővé téve számunkra, hogy a kanapéról böngészhessünk és vásároljunk. Az élmény azonban néha személytelennek tűnhet, és hiányzik belőle a személyes vásárlás izgalma. Mégis lehetséges a valóság illúziójának megteremtése az online térben. A live shopping megoldások áthidalják ezt a szakadékot azáltal, hogy egy elkötelezett értékesítő érzését keltik, lehetővé téve a fogyasztók számára, hogy szemtanúi legyenek a termékbemutatóknak, és valós időben tegyenek fel kérdéseket. A live shopping segíti, hogy a vásárlók minden szükséges információt közvetlenül a vásárlás előtt megkapjanak. Továbbá lehetőséget biztosít a kiskereskedők számára, hogy kihasználják a „Fear of Missing Out” (FOMO ~ kimaradástól való félelem) jelenséget azáltal, hogy a termék körül az exkluzivitás érzését teremtik. Interaktív elemekkel, barátságos élmények megteremtésével pedig tovább lehet javítani az online vásárlás élményét. Ennek a megközelítésnek köszönhető, hogy a személyre szabott ajánlások valóban rezonálnak a célközönséggel, és a felhasználókat az elkötelezettség és az elégedettség új szintjére emelik.
A kiemelkedő live shopping élményben nagy szerep jut az influenszereknek, akik streaming megoldásokkal „eseményeket” tudnak szervezni követőik számára. Az ilyen live shoppin eventek túlmutatnak a hagyományos együttműködéseken és a színfalak mögé engednek bepillantást. A szórakoztatásnak ezen fajtája hatékony marketingeszköz lehet a márkák számára. A jól megtervezett live shopping stratégia végeredményben támogatni tudja a love branddé válást.
- 2-3x magasabb rendelési érték élő vásárlásból a hagyományos e-kereskedelemhez képest
- 13,7 millió vásárló a TikTok élő vásárlási eseményein
- A fogyasztók 60%-a megbízik az online értékelésekben és fogyasztói véleményekben
- 62% egyetért azzal, hogy az online vásárlás megkönnyíti az életét
TÖLTSD LE A 2024 FOGYASZTÓI TRENDEK INGYENES ANYAGUNKAT
Köszönjük, hogy kitöltötted a formot, az email címedre elküldtük a PDF-et, csekkold le, ha mégsem látod kérlek nézd meg a spam mappát
Az Alphák a 2010 és 2024 között születettek csoportja. Alapvetően egy erősen digitalizált világba születtek, amit felerősített a COVID okozta bezártság-élmény. Mindennek betudható, hogy ők lesznek technológiai szempontból a legjártasabb generáció. Ez azonban nem függőséget, sokkal inkább erőt jelent a számukra. Már kora gyerekkoruktól kezdve technológiai készségeket sajátítanak el, ami segítségükre lesz a mindennapokban.
A közösségi médiába való integrációjuknak köszönhetően sokkal sokszínűbb és befogadó felnőttekké fognak válni és elvárják a márkáktól, hogy lépést tartsanak az elvárásaikkal és a fogyasztói szokásaikkal.
A Gen Alpha tagjai a márkapreferenciáikat már a korai életszakaszában kialakítják, ami részben annak köszönhető, hogy egészen kora gyerekkoruktól kezdve elérik őket a különböző hirdetések, főleg kis képernyőn. Következésképpen a Gen Alpha-k fiatalabb korukban magasabb szintű márkaérettséget alakítanak ki, ami együtt jár azzal, hogy felnőttként vélhetően magasabb követelményeket fognak támasztani a márkákkal szemben. Ezek az elvárások túlmutatnak a termék minőségén és integritásán, beleértve a digitális élményt is.
Az Alpha generáció számára a legnagyobb veszélyt a multitasking és az információk mennyisége jelentik. A több képernyő egyidejű használata miatt a figyelmük és koncentrációs képességük sérül. A márkáknak így különösen nagy hangsúlyt kell helyezni a figyelem irányítására és a perszonalizált élményekre, ha fel akarják kelteni a GenAlpha figyelmét.
- 70%-a minden nap online játékokkal játszik
- 53% használja a TikTok shopping-ot, vagy havi rendszerességgel jár új termékeket felfedezni
- 60%-a néz unboxing (kicsomagolási) videókat
- 51%-uk hall YouTube-on először egy márkáról
Források:
- Insider Intelligence
- GKID Digital
- Euromonitor
- GWI
- TGI
- IPG own research
- mailchimp.com
- socialbakers
- 2023 NielsenIQ State of Trust in Advertising
- Iberdrola